4mb-electrical power engineering

.

اهداف کلی این وبلاگ:
1-تعین اهداف کلی برنامه عملیاتی گروه اموزشی برق استان
2-اطلاع رسانی از برنامه درسی ابلاغی از دبیر خانه
3-اطلاع رسانی از بخش نامه های ارسالی به مناطق
4-تعامل و هم اندیشی با مدرسین گروه برق

نویسندگان

شیوه نامه درس پژوهی

يكشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۴۹ ق.ظ

با سلام

در فایل پیوست در ادامه مطلب شیوه نامه درس پژوهی خدمت شما اساتید گرامی ارسال می گردد.لذا از شما سروران درخواست می گردد نسبت به مطالعه و ارسال مطالب خود همکاری لازم را به عمل اورید

                                                                                         با تشکر


 

اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری

معاونت آموزش متوسطه

اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی متوسطه

دبیرخانه راهبری کشوری برق و الکترونیک 

 

 

 

 

 

 

شیوه نامه برگزاری

 

جشنواره ارتقاء روش های تدریس

مبتنی بر

درس پژوهی

 

کد شیونامه   SH301

 

 

 

 

 

 

 

سال تحصیلی 9796

 

 

 

 

 

بسمه تعالی

 

مقدمه

     معلمان مهمترین رکن نظام آموزشی در فرایند پرورش دانش آموزان و دارای نقش محوری در فرآیند تدریس - یادگیری به شمار می آیند و بنابراین آنها باید بیش از پیش برای ایفای نقش های دشوار، حساس و مهم خود آماده شوند.

از آنجا که تدریس مؤثر می‌تواند سبب شکوفا شدن استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌ها و قابلیت‌های آنان شود لازم است از روش‌هایی هدفمند ، جذاب و مؤثر در آموزش و تدریس به دانش‌آموزان استفاده شود.

در همین راستا راهکار7-11 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز توسعه زمینه پژوهش گری و افزایش توانمندی های حرفه ای به شکل فردی و گروهی میان معلمان و تبادل تجارب و برگزاری جشنواره های الگوهای تدریس برتر و اختصاص اعتبارات خاص برای فعالیت های پژوهشی معلمان را مورد تاکید قرار داده است .

پژوهش های دیگران نمی توانند به تنهایی پاسخگوی نیازهای معلمان در همه  ابعاد و زمینه ها باشند. نیاز معلم، باید از نزدیک ترین موقعیت به پدیده یعنی توسط خود معلم تولید و به کار گرفته شود. درس پژوهی در این راستا به عنوان رویکردی اثربخش در نظام های آموزشی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

درس پژوهی الگوی پرورش حرفه ای معلمان در مدرسه است و در عمل به گسترش فرهنگ یادگیری در آموزشگاه یاری می رساند و محیطی را فراهم می سازد تا معلمان از یکدیگر بیاموزند، دانش حرفه ای خود را ارتقا دهند، به بازبینی و بازاندیشی در رفتار آموزشی و تربیتی خود بپردازند و بیش از پیش به نیازها و نحوه تعامل با دانش آموزان توجه کنند.

 

 

 

اهداف

 

 


1-     شناسایی و ترویج روشهای کارآمد در تدریس

2-     کاربست یافته های پژوهشی در زمینه روش های آموزش و تدریس

3-     ایجاد انگیزه در هنرآموزان جهت تشریک مساعی و تبادل تجربه در فعالیت های تدریس- یادگیری

4-     افزایش انگیزه هنرآموزان در مطالعه منابع تخصصی برای توسعه دانش حرفه ای

5-     تسهیل شرایط  شکل گیری سازمان یادگیرنده با گسترش فرهنگ یادگیری در هنرستان ها

6-      ارتقاء دیدگاه هنرآموزان در بهره گیری از روش های علمی در تحلیل و بررسی پدیده های آموزش و یادگیری کلاس و کارگاه

7-     اصلاح و بهسازی مستمر آموزش های فنی با تمرکز و توجه به فرآیند یادگیری هنرجویان

 

 

 

مخاطبین

 

 

 


کلیه هنرآموزان رشته برق و الکترونیک شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش

 

 

شیوه ی  اجرا و نکات قابل توجه

1- موضوع جشنواره درس پژوهی درسال جاری در کلیه رشته های شاخه فنی و حرفه ای و آزاد می باشد.

2- این جشنواره در دو  مرحله ی استانی و کشوری اجرا می‌گردد.

3-  گزارش و مستندات(عکس، صورتجلسه و...) درس پژوهی برتر استان به از کانال سیستم ارسال گزارش سایت دبیرخانه کشوری ارسال گردد.

4-     زمان اجرای طرح درس یک جلسه  تدریس می باشد.

5-     خلاقیت در انتخاب موضوع پژوهش در امتیاز بندی موثر خواهد بود.

6-      پاسخگویی به سوالات و مسائل هنرآموزان شرکت کننده در جشنواره در مرحله استانی بر عهده سرگروه های محترم مربوطه خواهد بود.

 

 

داوران جشنواره

الف) داوری از گزارش و مستندات چرخه درس پژوهی هنرآموزان باید بر اساس ملاک ها و معیارهایی صورت پذیرد که متضمن ارزشیابی دقیق از کلیه عوامل تاثیر گذار باشد .

ب) گروه داوران دارای ترکیبی باشد که امکان داوری نسبتاً دقیقی را فراهم سازد و از همکارانی انتخاب شوند که به تکنولوژی آموزشی ، روش ها و فنون تدریس و مهارت های پیشرفته فناوری آشنایی کامل داشته باشند و توصیه می گردد حداقل یک نفر از آنان از هنرآموزان مجرب درتدریس ماده درسی مربوطه باشند.

ج )  تعداد داوران سه نفر پیش بینی ‌گردد. ( داور تخصصی ، داور روش تدریس ، داور تکنولوژی آموزشی )

د) فرم ارزیابی به پیوست شیوه نامه ارسال می گردد.

 

 

تیم درس پژوهی

 

- شایسته است هنرآموزان شرکت‌کننده دو حلقه لوح فشرده حاوی دو نسخه طرح درس مکتوب و گزارش درس پژوهی خود را در قالب فایل word تهیه و در زمان مقرر تحویل سرگروه آموزشی استانی مربوطه نمایند.

 

تذکر : قید نام و نام خانوادگی ، تلفن تماس ضروری ، نام  ناحیه / منطقه/ شهرستان  محل خدمت و ماده‌ درسی بر روی لوح فشرده با ماژیک مخصوص CD الزامی است .

 

تقــویم اجــرایی جشنــواره درس پژوهی 97 - 96

عناوین فعالیت ها

تاریخ انجام

ارسال شیوه نامه  جشنواره به مناطق توسط سرگروه های استانی

حداکثر تا 1/9/96

اجرای و داوری مطالب ارسال شده توسط سرگروه های استانی

حداکثر تا31/1/96

ارسال  مستندات از طریق سیستم ارسال گزارش سایت دبیرخانه

(حداکثر سه نفر برتر استان)

حداکثر تا 20/02/97

اجرای مرحله کشوری جشنواره

حداکثر تا 10/3/97

اعلام نتایج مرحله کشوری و ثبت اسامی برگزیده در سایت دبیرخانه

حداکثر تا 31/3/97

 

 

 

توجه

 

همکاران محترم می‌توانند شیوه نامه‌ی جشنواره درس پژوهی 9796 را از سایت دبیرخانه راهبری کشوری برق و الکترونیک آموزشی متوسطه به آدرسwww.drakelec.ir دریافت و جهت اطلاعات بیشتر باسرگروه های استانی مربوطه تماس حاصل نمایند.

 

 

امتیازات :

صدور گواهی شرکت در جشنواره برای کلیه  همکاران شرکت کنندگان توسط اداره محل خدمت 

 صدور تقدیر نامه وزارتی و اهدای هدایا  برای رتبه های برتر جشنواره توسط دبیر خانه کشوری

 

 

 

تذکر مهم :

v   به آثار رسیده از اداراتی که فرم های جمع آوری اطلاعات مربوط به جشنواره (فرم های جداول الف ، ب ، ج  ،  د ، ه  )  را تکمیل نکرده باشند ترتیب اثر داده نخواهد شد  .

v    اداراتی که فاقد شرکت کننده در جشنواره می باشند ملزم به تکمیل فرم " ب " جمع آوری اطلاعات مربوط به جشنواره و ارائه گزارش فعالیت های صورت گرفته در این خصوص می باشند .


 

 

 

 

 

 

 

 

 

طرح درس روزانه

 

مشخصات کلی

طرح درس شماره:

تاریخ اجرا:

عنوان درس:

صفحه:

آموزشگاه:

پایه:

تعداد دانش آموز:

مدت تدریس:

مدرس:

فعالیت های قبل از تدریس

هدف کلی جلسه:

رئوس مطالب

اهداف جزیی

اهداف رفتاری

حیطه اهداف

آموزشی

فضای آموزشی

و نحوه چیدمان کلاس

پیش بینی روش تدریس 

وسایل آموزشی 

1.

2.

3.

و ...

 

منظورمعلم از فرایند یاد دهی ویاد گیری عبارت است ازاین است که دانش آموزان:

1.

2.

و ...

 

از فراگیران انتظار می روددر پایان درس به اهداف زیردست یابند:

1.

2.

و ...

 

تعیین بر اساس اهداف رفتاری

 

 

 

 

فعالیت های حین تدریس

 

فعالیت دبیر

فعالیت دانش آموزان

روش تدریس

وسایل آموزشی

زمان

فعالیت های مقدماتی

 

 

 

 

 

ارزشیابی تشخیصی یا آغازین

 

 

 

 

 

آماده سازی

( ایجاد  انگیزه و معرفی درس جدید)

 

 

 

 

 

ارائه درس جدید

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت های بعد از تدریس

 

فعالیت دبیر

فعالیت دانش آموزان

زمان

فعالیت تکمیلی

 

 

 

ارزشیابی پایانی

 

 

 

تعیین تکلیف  و فعالیت های خارج از کلاس

 

 

 

 

 

 


۹۶/۰۹/۰۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
n. -mardani

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی